1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. آموزش نصب کاغذ دیواری به صورت گام به گام

آموزش نصب کاغذ دیواری به صورت گام به گام

این روزها نصب و چاپ کاغذ دیواری به جای رنگ آمیزی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. چرا که کاغذ دیواری علاوه بر نصب سریع و آسان، مشکلات رنگ آمیزی را هم ندارد. از جمله مراقبت از دیوارها تا زمان خشک شدن رنگ، نگرانی از رنگی شدن وسایل در حین رنگ آمیزی و بوی تند رنگ به خصوص برای افرادی که زمینه آلرژی دارند. در حالی که چسب های مخصوص کاغذ دیواری نه تنها بویی ندارند بلکه به سرعت خشک می شوند. به همین دلیل استفاده از پوستر دیواری روشی ساده تر و سریع تر برای بازسازی دیوار ها و تغییر دکوراسیون است به خصوص اگر خودتان مهارت کافی برای انجام آن را داشته باشید. البته شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید و برای نصب کاغذ دیواری نیاز به یک نیروی کمکی دارید تا در گرفتن رول های بزرگ و چسب کاری آنها با شما همکاری کند. در ضمن این کار به مقدماتی نیاز دارد که بهتر است اول به آنها بپردازیم. در ادامه برای راهنمایی طریقه چسباندن کاغذ دیواری با ما همراه باشید.علاوه بر کاغذ دیواری تابلو بوم نیز انتخاب خوبی برای تغییر دکوراسیون منزل می باشد.

بعد از تمیز کردن دیوار، لازم است روی آنها روغن پرایمر بزنید


زیرسازی برای نصب کاغذ دیواری:

قدم اول بازبینی و بررسی دیوارها است. اگر دیوارها ترک، شکاف، نم یا رطوبت ندارند کافی است محلول رقیقی از چسب کاغذ دیواری و کمی سریش درست کنید و آن را با قلموی بزرگ روی دیوارها بزنید تا گرد و غبار روی دیوارها پاک شود. با این کار، کاغذ دیواری خیلی محکم روی دیوار می چسبد. بعد از تمیز کردن دیوار، لازم است روی آنها روغن پرایمر بزنید. این ماده در رنگ فروشی ها برای زیرسازی رنگ در دسترس شما است. پرایمر از جذب سریع چسب به درون گچ یا لایه زیرین جلوگیری می کند و باعث چسبندگی بیشتر و ماندگارتر شدن کاغذ دیواری می شود. پرایمر همچنین مانع نشان دادن رنگ زیرین دیوار می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از پرایمر زمانی است که می خواهید کاغذدیواری را از روی دیوار جدا کنید. دیواری که پرایمر خورده است، بدون تخریب و به راحتی، تنها با خیس کردن کاغذ دیواری از روی دیوار جدا می شود.
اما اگر دیوار نم و رطوبت دارد شما باید منشا و علت نم دیوارها را پیدا کنید و آن را برطرف سازید. چرا که نباید کاغذ دیواری را روی دیوار مرطوب نصب کرد. بنابراین، از افراد متخصص برای برطرف کردن نم دیوارکمک بگیرید. بعد از برطرف شدن نم دیوار و خشک شدن گچکاری های جدید، می توانید دیوار را از گرد وغبار پاک کنید و به آن روغن پرایمر بزنید.
اگر دیوارها نمدار نیستند اما روی آنها شکاف یا ترکی وجود دارد با استفاده از بتونه شکاف ها و ترک ها را بپوشانید و سنباده بکشید تا سطح دیوار صاف و یکدست شود. اگر قسمت های زیادی از دیوار را بتونه کاری کرده اید بهتر است یک دست رنگ روغن در حد آستر روی آنها بکشید تا روی لکه های بتونه کاری شده را بپوشاند. پس از آن می توانید دیوارها را تمیز کنید و روی آن روغن پرایمر بزنید.

blank

ابزار مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری:

پس از زیرسازی مناسب و قبل از شروع به کار نصب، به یکسری ابزار و لوازم احتیاج دارید که عبارتند از: میز کار، قلموی بزرگ یا غلتک نقاشی، برس مخصوص نصب کاغذ دیواری یا کاردک پلاستیکی، تیغ موکت بری، چسب چوب، چسب کاغذ دیواری، خط کش، چهار پایه یا نردبان. به جای میز کار می توانید از میز ناهارخوری استفاده کنید، فقط حتما رویش را خوب بپوشانید تا آسیب نبیند. چسب کاغذ دیواری به صورت آماده در رنگ فروشی ها یا فروشگاه های لوازم ساحتمانی وجود دارد. این چسب پودر سفید رنگی شبیه به گچ است که با مقدار مناسبی آب و چسب چوب مخلوط می شود. البته باید نحوه ترکیب و درست کردن چسب برای آگاهی از طریقه چسباندن کاغذ دیواری خیلی دقیق از فروشنده بپرسید. کیفیت چسب نیز بسیار مهم است، سعی کنید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.

اگر کاغذ دیواری طرحدار است قواره دوم را در کنار رول اول قرار دهید و طرح های آنها را با هم جور کنید طوری که طرح ها در ادامه هم قرار بگیرند.

برش دادن و نصب کاغذ دیواری:

ابتدا طول و عرض دیوار را ا ندازه بگیرید تا تعداد رول های مورد نیاز مشخص شود. کاغذ دیواری را روی میز گذاشته و قواره اول را ۱۰ سانتی متر بلندتر از ارتفاع دیوار برش بدهید. این مقدار پِرتی برای همسان کردن بالا و پایین دیوار و تنظیم گل ها و طرح های کاغذ دیواری مورد نیاز است. دقت کنید که برای شروع فقط قواره اول را برش دهید. بهتر است هر رول برش خورده را نصب کنید بعد به سراغ برش دادن بقیه قواره ها بروید چون ممکن است نصب آن طول بکشد و چسب آن خشک شود. اگر کاغذ دیواری طرحدار است قواره دوم را در کنار رول اول قرار دهید و طرح های آنها را با هم جور کنید طوری که طرح ها در ادامه هم قرار بگیرند. بنابراین، قواره دوم باید با توجه به طرح کاغذ دیواری برش بخورد و ممکن است در زمان جورکردن طرح ها مقداری از کاغذ دیواری پِرتی داشته باشد که در واقع اجتناب ناپذیر است. در برش دادن قواره های بعدی هم به همین ترتیب عمل کنید.

طریقه چسباندن کاغذ دیواری

چسب هایی را که از بین درزها بیرون آمده اند با یک اسفنج تمیز و مرطوب پاک کنید

نصب کاغذ دیواری:

قبل از شروع به کار، برق را از کنتور قطع کنید و کلیدپریزها را باز کنید. وسایل منزل را ۱.۵ متر از دیوار فاصله دهید تا فضای کافی برای قرار دادن چهارپایه یا نردبان وجود داشته باشد. با کمک یک قلموی بزرگ یا غلتک نقاشی پشت قواره اول کاغذ دیواری را از قسمت مرکزی به سمت لبه ها به طور یکنواخت چسب بزنید. بعد قسمت های چسب خورده را روی هم تا کنید و بعد از ۱۰ دقیقه، از بالا به پایین، به صورت عمودی، روی دیوار بچسبانید. از آنجا که این قواره ۱۰ سانتی متر بلندتر است می‌توانید از بالا و پایین ۵ سانتی متر اضافه درنظر بگیرید. اولین قواره را کمی بالاتر از ارتفاع دیوار و روی سقف بکشید تا بتوانید گل ها و طرح های آن را به دلخواه تنظیم کنید. چسب را با برس یا کاردک از قسمت مرکز به طرفین و لبه ها هدایت کنید تا کاغذ دیواری کاملا به دیوار بچسبد. برای صاف کردن کاغذ دیواری و گرفتن حباب های زیر آن۱۰ الی ۱۵ دقیقه فرصت دارید. بعد از نصب رول اول و در زمان چسباندن رول های بعدی مراقب باشید که لبه ها درست در کنار هم قرار بگیرند یعنی نه بین آنها فاصله باشد و نه روی هم بیفتند و کاملا لب به لب هم قرار بگیرند. روی طرح ها و گل های کاغذ دیواری دقت نظر داشته باشید. وقتی نصب کاغذهای یک دیوار تمام شد، بخش های اضافی را با کمک تیغ و هدایت دسته برس یا کاردک برش دهید. بقیه رول ها را هم به همین ترتیب نصب کنید. در نهایت چسب هایی را که از بین درزها بیرون آمده اند با یک اسفنج تمیز و مرطوب پاک کنید. به خاطر داشته باشید نصب کاغذ دیواری هایی که از جنس پیپر هستند روش دیگری دارد. این کاغذ دیواری ها خیلی نازک اند و برای نصب آنها باید دیوار را چسب کاری کنید. اگر پشت این نوع کاغذ دیواری ها را چسب بزنید خراب می شوند و طریقه چسباندن کاغذ دیواری را اشتباه رفته اید.

فوت کوزه گری:

در کنج های داخلی، یک برش سراسری از بالا تا پایین در کنج دیوار ایجاد کنید تا بتوانید لبه های دو قواره را کاملا با هم جفت کنید اما در کنج های خارجی بهتر است دو قواره کنار هم، به اندازه ۲ الی ۵ سانتی متر همپوشانی داشته باشند.
همیشه جنس کاغذ دیواری را با توجه به مکان مورد استفاده آن را انتخاب کنید. مثلا کاغذ های وینیل برای جاهای مرطوب و کاغذهای غیر بافته برای اتاق خواب و راهروها مناسب هستند.
با توجه به نوع کاغذ دیواری، چسب مناسب آن را انتخاب کنید. برای هر نوع کاغذ دیواری چسب مخصوص وجود دارد.
همیشه دو تا چهار رول اضافه برای ضایعات و پِرتی ها سفارش دهید. چه در نصب کاغذ دیواری حرفه ای باشید یا نباشید همیشه در اندازه‌گیری ها اشتباهاتی پیش می‌آید و امکان دارد دیگر نتوانید طرح مورد نظر خود را پیدا کنید.
تراز کردن کاغذ دیواری بسیار مهم است به‌خصوص در نصب اولین قواره روی دیوار. برای این منظور می‌توانید از یک تراز یا شاقول استفاده کنید.
قبل از شروع به کار نصب از تمیز و مسطح بودن دیوارها مطمئن شوید.
تیغ ها به سرعت کُند می‌شوند و باعث پارگی کاغذ دیواری هنگام برش دادن می‌شود. پس تعداد بیشتری تیغ بخرید تا مجبور به استفاده مجدد از تیغ های کُند نباشید.
همیشه بعد از چسب زدن به پشت کاغذ دیواری آن را تا بزنید و ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید چون در غیر این صورت موقع چسباندن روی دیوار، چروک می‌شود یا زیر آن حباب می‌افتد.
بهتر است به جای کاردک از برس مخصوص نصب کاغذ دیواری استفاده کنید چون این برس ها فشار کمتری به کاغذ دیواری وارد می‌کنند بنابراین، احتمال آسیب زدن به بافت آن کمتر می‌شود.
اگر بعد از اتمام کار روی دیوار حباب دیدید، نگران نشوید چرا که به احتمال زیاد در زمان نصب، هوا در زیر کاغذ دیواری به دام افتاده است. این اتفاق رایج است و معمولا باید پس از خشک شدن چسب از بین برود. اما اگر هنوز حبابی باقی‌مانده بود آن را با یک سوزن سوراخ کنید و خیلی آرام با برس کاغذ دیواری روی آن بکشید تا صاف شود.البته همواره جنس کاغذ دیواری هم در نصب بسیار موثر خواهد بود،لذا قبل از نصب همواره با فروشنده مشورت نموده تا بهترین نتیجه ممکن را از این فرآیند بتوانید دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس